A diéta alapjai

A diéta sarkalatos pontja a rendszeresség. Egyél többször keveset, ne terheld meg egyszerre a szervezeted, hogy tényleg annyit és azt fogyaszd, amire szükséged van. Nekem a napi 6x-i étkezés vált be, így “csak” diétával (gyógyszer nélkül) rendeződött a vércukorszintem és ahogy már említettem 29 kilóval könnyebb lettem! 🙂

Dietetikusod útmutatása alapján tervezd meg az étrended. Váljanak napi szokássá azok a dolgok, amelyek az egészséges életmódot képviselik! Először is hagyd el a “fehéreket”. Ne egyél fehér lisztből készült kenyeret, helyette teljes kiőrlésűt válassz. Cseréld le a lisztet, cukrot, rizst… Cukorbetegként nem csak az élelmiszerek CH (szénhidrát) tartalmára kell fókuszálni, hanem a bennük lévő kalóriára, zsírtartalomra is, mert ha túlsúlyos vagy, akkor a fogyás beindításához azokra is figyelni kell.

Egyél sovány húsokat, felvágottakat, tejből, tejtermékből az alacsony zsírtartalmút válaszd. Cukorbetegeknél ez nem olyan egyszerű, mert éppen az állati eredetű tej és néhány tejtermék az, amelyik gyors CH és sajnos jól megdob(hat)ja a cukrunkat, de erre később kitérek. Van, aki a növényi alapú “tejre” esküszik, de azoknál is fontos a kalóriatartalom, illetve cukorbetegeknél elengedhetetlen, hogy a termék ne tartalmazzon hozzáadott cukrot. Egyél friss zöldségeket, gyümölcsöket – néhány kivételével – és fogyassz magasabb rosttartalmú kenyeret. Ha cukorbeteg vagy, az élelmiszerek CH tartalma mellett figyelj a GI(glikémiás index)-re is, amely megmutatja az egyes nyersanyagok vércukor emelő hatását a szőlőcukorhoz viszonyítva. 

Folyamatosan bővítsd a tudásod! Sokat segítenek a kalóriatáblázatok, GI szerinti besorolások, vagy az Okostányér, amely táplálkozási ajánlás. Aztán jól jöhet a kalóriaszámláló applikáció, vagy egyéb alkalmazás (én a Yazio appot használom, amit a bejegyzés főképén is láthattok). A lényeg, hogy a számodra legmegfelelőbb segítséget használd, amelyikkel a legkönnyebben tudsz haladni. Van, aki a táblázatokat böngészi, van aki az okos telefonját használja… Én mindkettőt 🙂 Egyébként csak a kezdet tűnik nehezebbnek, aztán már ránézésre tudni fogod, hogy miből mennyit ehetsz, akár mérleg nélkül is.

Tipp:
Főzz először külön magadnak, hogy tudd mi az adagod. Mérd ki az alapanyagokat mérlegen. Jegyzetelj! Ha elkészült pl. a bulgurod mérd ki újra, de már evőkanállal is. A bulgurt és egyéb reformköretet én már régóta nem főzöm külön magamnak, mert kimértem, hogy 3 púpozott evőkanállal ehetek az én diétám szerint. 

Vagy mérd meg az almád párszor. Később ránézésre tudni fogod, hogy mekkorát ehetsz meg egy étkezésre és már mérleg sem kell 🙂 Természetesen, ha nem vagy biztos a dolgodban, használd a konyhai mérleget. Aztán, ha már kialakult a rutinod, rengeteg időt spórolhatsz meg. De addig is légy türelmeskitartó mindenki elkezdi valahogy.

Eljöhet az az idő, amikor tőled kérnek tanácsot… az elején én sem hittem volna, hogy valaha ez bekövetkezhet 🙂

* Hangsúlyozom, nem vagyok orvos, a bejegyzésben szereplő tippek, tanácsok, mind saját tapasztalaton alapulnak. A honlapon szereplő információk nem helyettesítik az orvosi konzultációt! Fontos, hogy mindenképpen egyeztess orvosoddal, dietetikusoddal mielőtt bármilyen új dologba belefognál! Az információk nem megfelelő, szakszerűtlen értelmezéséért nem vállalok felelősséget!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .